Disclaimer

De toegang tot de informatie op deze website is kosteloos, doch houdt de aanvaarding in door de gebruiker ervan van de hiernavolgende voorwaarden.

De gegevens van deze website zijn bedoeld voor informatieve en niet-commerciële doeleinden. Het gebruik ervan is op eigen risico en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij kan niet aansprakelijk gesteld worden voor onjuistheden of onvolledigheden in de verstrekte informatie.

Informatie die van essentieel belang is voor de gebruiker dient op haar juistheid te worden te worden nagegaan bij de bevoegde entiteit van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. De gebruiker van deze site is niet gemachtigd om gelijk welke infomatie, programmatuur, producten of diensten die werden bekomen vanaf deze website te wijzigen, te kopiëren, te verdelen, te verzenden, te verspreiden, opnieuw aan te bieden, te reproduceren, te publiceren, af te staan onder licentie, over te dragen of te verkopen noch om afgeleide werken van de voornoemde elementen te creëren, tenzij hiervoor uitdrukkelijke toestemming is verleend door de bevoegde entiteit van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij.

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij kan in geen geval tegenover wie dan ook, op rechstreeks of onrechtsreekse wijze aansprakelijk gesteld worden voor schade te wijten aan het gebruik van deze website of van een andere, inzonderheid als gevolg van links of hyperlinks, met inbegrip, zonder beperking, van alle verliezen, werkonderbrekingen, beschadiging van programma's of andere gegevens op het computersysteem, van apparatuur, programmatuur of dergelijke van de gebuiker.

De links naar andere sites houdt geen enkel akkoord in met de inhoud van deze sites en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij is niet verantwoordelijk voor het gebruik dat van die sites wordt gemaakt.

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij is niet verantwoordelijk voor de meningen geuit door anderen dan haar personeelsleden in discussiegroepen, informatiegroepen, forums en dergelijke.

Disclaimer e-mails

De inhoud van onze e-mails en hun toegevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor het gebruik door de geadresseerde personen.
Indien u per vergissing e-mails ontvangt, gelieve deze e-mails en hun toegevoegde bestanden te vernietigen. Kopieren, verdelen of ander gebruik, onder welke vorm ook, van de inhouden en de toegevoegde bestanden is ten strengste verboden. De inhoud van de e-mails en de toegevoegde bestanden zijn afkomstig van de auteur en verbindt niet noodzakelijk de OVAM tenzij dit bevestigd wordt d.m.v. een terzake geldig ondertekend document van de OVAM.

Wij bevestigen dat de e-mails en hun toegevoegde bestanden zijn gecontroleerd op computervirussen wat niet garandeert dat ze volledig vrij zijn van computervirussen.

Privacyverklaring

Algemeen beleid op het vlak van gegevensverwerking en -bescherming

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij respecteert uw rechten bij de verwerking van uw persoonsgegevens. In deze verklaring vindt u hoe we uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken. Deze privacyverklaring geeft het algemene beleid aan op het vlak van gegevensverwerking en -bescherming van:

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij
Stationsstraat 110
2800 Mechelen
België
KBO-nummer: 0842399963

Wie verwerkt uw persoonsgegevens?

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij(Ovam) verwerkt uw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring gebruiken we het persoonlijk voornaamwoord we om te verwijzen naar de OVAM. De OVAM is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens die in deze verklaring worden omschreven en toegelicht. We verwerken alleen persoonsgegevens en we laten alleen persoonsgegevens verwerken als dat noodzakelijk is om de taken die ons zijn toebedeeld, te kunnen verrichten. We verwerken de gegevens altijd in overeenstemming met de bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en met de bepalingen van de federale en Vlaamse regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.

Als u algemene vragen hebt over de manier waarop we uw persoonsgegevens verwerken, kunt u contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming (FG) van de OVAM door te mailen naar dpo@ovam.be. In het Engels is dat de data protection officer (DPO). U kunt ook terecht bij de FG met opmerkingen en suggesties en om uw rechten uit te oefenen.

Wanneer verzamelen en verwerken we uw persoonsgegevens?

We verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens als u een van onze diensten aanvraagt of contact met ons opneemt in het kader van de diensten die we verlenen. We kunnen uw persoonsgegevens ook verwerken als u een algemene vraag aan ons stelt.

Het is ook mogelijk dat een decreet of de regering een regeling uitwerkt waarbij we u een voor- of nadeel toekennen zonder dat u daarvoor zelf actie onderneemt. We moeten uw persoonsgegevens dan verwerken om na te gaan of u voor dat voordeel in aanmerking komt, of dat we u een nadeel, zoals een boete, moeten opleggen.

Welke gegevens verwerken we over u?

We verwerken uw persoonsgegevens. Dat zijn de gegevens die u identificeren of die een band leggen met u als natuurlijke persoon.

Welke gegevens we concreet verwerken, is afhankelijk van de diensten die we aanbieden en verlenen. Meestal zijn het gegevens die we nodig hebben om te onderzoeken of u in aanmerking komt voor onze dienstverlening. Die gegevens zijn omschreven in de regelgeving over de dienst. Bij elke categorie van persoonsgegevens vindt u een verwijzing naar de regelgeving. Daarnaast verwerken we uw identificatiegegevens, zodat we onze dienst aan u kunnen verlenen.

De categorieën van persoonsgegevens zoals deze binnen de OVAM worden verwerkt, worden geregistreerd in een register van de verwerkingsactiviteiten.

Hoe verzamelen en verwerken we uw persoonsgegevens?

We gebruiken twee manieren om uw persoonsgegevens te verkrijgen.

We kunnen gegevens rechtstreeks bij u opvragen in een formulier of in documenten die u bij een formulier moet voegen. Die documenten zijn opgesomd in de regelgeving.

Daarnaast vragen we gegevens op bij andere overheidsdiensten die er al over beschikken. We leven daarbij altijd de bepalingen na over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens, die in voorkomend geval op federaal of Vlaams niveau vastgelegd zijn. Zo hebben we een aantal machtigingen gekregen om gegevens bij andere overheidsdiensten op te vragen.

Waarvoor verwerken we uw persoonsgegevens?

We verwerken uw persoonsgegevens om een dienst te verlenen die u bij ons aanvraagt, of als we u een voor- of een nadeel moeten toekennen zonder dat u daarvoor actie onderneemt.

Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van uw persoonsgegevens?

Verwerking van persoonsgegevens gebeurt alleen indien aan een van de onderstaande voorwaarden is voldaan:

  • De verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de OVAM is opgedragen.
  • De verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de OVAM rust.
  • De verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is (bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst) of om op verzoek van de betrokkene vóór de sluiting van een overeenkomst maatregelen te nemen.
  • De verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de OVAM of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene zwaarder wegen, met name wanneer de betrokkene een kind is; in het kader van deze grondslag zal dus een belangenafweging moeten plaatsvinden.
  • De verwerking is noodzakelijk om de vitale belangen van de betrokkene of een andere natuurlijke persoon te beschermen (levensbelang).
  • De betrokkene heeft toestemming gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens voor een of meer specifieke doeleinden.

Hoelang bewaren we uw persoonsgegevens?

Volgens de algemene regel mogen we uw persoonsgegevens alleen bewaren tijdens de periode waarin ze noodzakelijk zijn om bepaalde diensten te verlenen. We bewaren uw gegevens dus zolang u gebruikmaakt van onze diensten. Daarna bewaren we uw gegevens nog gedurende de termijn waarin we ons moeten kunnen verantwoorden voor de verleende diensten. Na verloop van die verjaringstermijn worden de gegevens verwijderd, tenzij ze van historisch, cultureel of algemeen belang zijn.

Bij de bewaring wordt een onderscheid gemaakt tussen de periode waarin uw dossier actief is en de periode waarin het passief wordt. Uw dossier is actief zolang u van de verleende dienst gebruikmaakt. Alle medewerkers die uw gegevens nodig hebben om hun taak te kunnen uitoefenen, hebben dan toegang tot uw gegevens. Nadien wordt uw dossier passief en heeft enkel een beperkt aantal medewerkers van de bevoegde dienst toegang tot uw gegevens.

Delen we uw persoonsgegevens mee aan anderen?

Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt door onze medewerkers.

Het is mogelijk dat we voor bepaalde specifieke diensten een beroep doen op derden, die uw gegevens verwerken. We bezorgen uw gegevens aan die verwerkers, zodat ze de dienst in kwestie kunnen verlenen. We oefenen daar op elk moment controle uit. U kunt een overzicht van de verwerkers op wie we een beroep doen aanvragen.

Soms zijn we wettelijk of decretaal verplicht om uw persoonsgegeven door te geven of hebben overheidsdiensten het recht om bij ons gegevens op te vragen. Ze moeten daarvoor over een machtiging beschikken.

Worden uw persoonsgegevens doorgegeven buiten de Europese Unie?

We geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of internationale organisaties. Dat zijn landen of organisaties die gevestigd zijn buiten het grondgebied van de Europese Economische Ruimte (Europese Unie + IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). We doen dat mogelijk wel als we gebruikmaken van een cloudserviceprovider. In dat geval nemen we alle mogelijke maatregelen om ervoor te zorgen dat uw gegevens worden beschermd zoals bepaald in de Europese, federale en Vlaamse regelgeving.

Wat zijn uw rechten?

Als we uw persoonsgegevens verwerken in het kader van het algemeen belang, kunt u zich op elk moment verzetten tegen de verwerking van uw gegevens. We wegen dan af of uw individuele belangen zwaarder doorwegen dan het algemeen belang dat we nastreven met de verwerking. Als we uw gegevens niet langer mogen of kunnen verwerken, is het ook niet mogelijk om u de dienst of het voordeel waar u aanspraak op maakt, te verlenen.

U kunt de gegevens die we over u verwerken, altijd inkijken en, indien nodig, laten verbeteren. U kunt daarvoor contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming (FG) zijn via dpo@ovam.be. We vragen dan een bewijs van uw identiteit via het formulier “Verzoek om rechten met betrekking tot persoonsgegevens uit te oefenen” zodat uw gegevens niet worden meegedeeld aan iemand die er geen recht op heeft.

U kunt ook terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming (FG) als u vindt dat uw gegevens niet langer relevant zijn en dus verwijderd moeten worden.

Als u het niet eens bent met de manier waarop we uw gegevens verwerken, kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming (FG) via dpo@ovam.be. Daarnaast kunt u een klacht indienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit.

Algemene informatie

We hebben het recht om het beleid te wijzigen en aan te passen. Wijzigingen en aanpassingen melden we altijd via de website.

Informatie aangaande de gegevensstromen die door OVAM worden gebruikt

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij maakt voor de uitvoering van de haar door het Bodemdecreet taken opgelegd in het Bodemdecreet gebruik van verschillende externe gegevensbanken. 

Hieronder staat opgelijst welke gegevens gebruikt worden voor welke doeleinden:

a) Gegevens van de Algemene Administratie voor Patrimoniumdocumentatie bij de FOD Financiën:

De basis van elk bodemdossier is het kadastraal perceel. Bodemattesten, conformverklaringen en eindverklaringen worden op basis van dit kadastraal perceel afgeleverd.
Gegevens van de dienst AAPD worden gebruikt ter identificatie en lokalisatie van elementen van een bodemdossier.
Het gaat om volgende gegevens :

  • De Identificatie van de / het kadastra(a)l(e) perce(e)l(en)
    De identificatie zoals gekend bij de AAPD en gevormd door de opeenvolging van volgende gegevens:
    • de kadastrale afdeling
    • de sectie
    • het grondnummer
    • het bisnummer
    • de letter-exponent
    • het cijfer-exponent, en
    • het partitienummer
  • De identificatie van de Eigenaar aan de hand van het nummer van het Rijksregister en het KBO-nummer
  • De zakelijke rechten van de eigenaar, met inbegrip van:
    • het type van het zakelijk recht;
    • het proportioneel aandeel van de eigenaar in dat recht.
  • De oppervlakte van het kadastraal perceel zoals opgenomen in de kadastrale legger en uitgedrukt in een oppervlakte maat
  • De geografische ligging van het perceel. Dit is de situering van perceel overeenkomstig het liggingsadres en de Grafische voorstelling op basis van het kadastraal plan: Wat het liggingsadres betreft is dit de Nis code voor de gemeente – het postnummer – de gemeentenaam– straatnaam – huisnummer. Bij onbebouwde percelen is dat de lokale plaatsnaam
  • De datum van de constellatie. Dit is de datum waarop de voorgaande gevraagde gegevens - die in hun onderlinge relatie op zich een constellatie uitmaken - van toepassing zijn
  • De datum / data van de wijziging(en) van de constellatie

Machtiging: FO Nr 08/2016 van 17 maart 2016

b) Gegevens van het Rijksregister:

Bepaalde informatiegegevens van het Rijksregister worden gebruikt met het oog op een correcte en kwaliteitsvolle invulling van de haar opgelegde taken en verplichtingen in het kader van het bodemdecreet, zoals het:

  • afleveren van ambtshalve bodemattesten aan eigenaars en gebruikers,
  • het vaststellen van eventuele saneringsplichtigen,
  • het in kennis stellen van eigenaar en gebruiker van een bodemsaneringsproject,
  • het afleveren van conformverklaringen aan eigenaar en gebruiker na goedkeuring van een bodemsaneringsproject en
  • het afleveren van eindverklaringen aan eigenaar en gebruiker nadat de saneringswerken zijn uitgevoerd.

De OVAM vraagt deze gegevens op gebruikmakend van de kadastrale gegevens bekomen van AAPD (zie a) en het bijhorende Rijksregisternummer. Het Rijksregisternummer zal gebruikt worden om de koppeling te maken tussen de kadastergegevens afkomstig van de FOD Financiën ( de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie AAPD ) en de persoonsgegevens van het Rijksregister.
Het gaat om volgende gegevens :

  • Naam en voornamen
  • Geslacht
  • Hoofdverblijfplaats
  • Datum van overlijden

Machtiging: RR Nr 24/2015 van 22 april 2015

Hyperlinks en verwijzingen

Op of via de website wordt u met (hyper)links doorverwezen naar andere websites van overheden, instanties of organisaties, en wordt u verwezen naar informatiebronnen die door derden worden beheerd. De OVAM beschikt dan over geen enkele technische of inhoudelijke controlemogelijkheid of zeggenschap en kan daarom geen enkele garantie bieden over de volledigheid of juistheid van de inhoud, noch over de beschikbaarheid van deze websites en informatiebronnen. De hyperlinks naar andere sites die deze site bevat, houden geen enkele bekrachtiging in van de externe site of van de inhoud ervan.
De links worden u aangeboden ter informatie en voor uw gebruiksgemak.
De OVAM aanvaardt derhalve geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.