COVID-19 – Vanaf 17 juli opnieuw visuele controle op sorteerplicht en verplichte handtekening bij inzameling van bedrijfsrestafval

  • 14 juli 2020

De voorbije maanden was het omwille van de COVID-19 veiligheidsmaatregelen niet verplicht om bij de inzameling van bedrijfsrestafval het naleven van de sorteerplicht te controleren door middel van een visuele controle van het afvalrecipiënt. Ook de verplichting voor chauffeurs van afvaltransporten om de identificatieformulieren te laten ondertekenen was door een OVAM-besluit tijdelijk opgeheven. Op 16 juli eindigt de periode van ‘civiele noodsituatie’ alsook de werking van het specifieke OVAM-besluit.

Dit betekent dat vanaf vrijdag 17 juli de visuele controle van de sorteerplicht en ook de handtekening op de identificatieformulieren opnieuw verplicht is. Controle op deze verplichting en handhavingsacties zijn ook terug mogelijk.

Het blijft uiteraard belangrijk om bij de contacten tussen inzamelaars en klanten de basis veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Wanneer de veiligheidsafstand van 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden is een mondmasker sterk aanbevolen en regelmatig handen wassen of ontsmetten zorg voor een veilige werksituatie bij zowel inzamelaars als klanten.