'Tentjas' is de winnaar van de textielchallenge 2020

  • 17 februari 2020

De textielsector is een erg creatieve, maar helaas ook een erg milieubelastende sector. Dat blijkt uit cijfers van een recent Europees onderzoek, waaraan de OVAM meewerkt.

Van fast fashion naar textile-for-life
Deze cijfers tonen aan dat de wegwerpmentaliteit nog te zeer overheerst in onze maatschappij. Dit moet anders. De overgang naar een circulaire economie is één van de belangrijkste doelstellingen van Vlaanderen en van de OVAM. Deze economie maakt komaf met de nodeloze verspilling van grondstoffen en materialen, staat stil bij de milieu-impact van producten en diensten en biedt duurzame alternatieven aan. Deze omslag kunnen we ook in de textielsector maken.

Unieke mix
88 studenten van de opleiding ‘modetechnologie’ en ‘bedrijfsmanagement’ aan de Hogeschool Gent gingen tijdens een tweedaagse challenge op 13 en 14 februari op zoek naar creatieve en duurzame oplossingen voor het textielprobleem. Met deze unieke mix van opleidingen wilde de OVAM een dynamiek creëren, die moest leiden tot duurzame ontwerpen die onmiddellijk op de markt kunnen worden gebracht. De studenten kregen hierbij tips van verschillende experts en ondernemersorganisatie VOKA.

‘Tentjas’ is winnaar
De jury, onder wie modeontwerpster Murielle Scherre, koos de ‘tentjas’ als winnend ontwerp. Het is een jas die makkelijk om te vormen is tot een tent. De binnenkant van de jas bestaat uit een thermolaag die kan dienen als slaapzak. De voering zorgt ervoor dat de temperatuur in de slaapzak ongeveer 15°C warmer is dan de buitentemperatuur. De jas is ontworpen om het leven op straat of buiten compact en comfortabeler te maken. Elke jas is uniek en wordt gemaakt van gerecycleerde materialen, zoals gebruikte tenten op festivals. Daarnaast zijn de tentjassen makkelijk te repareren en te recycleren.

Circulair en sociaal 
Wat de jury het meest kon overtuigen, was de combinatie van het circulaire en het sociale aspect in het concept van de ‘tentjas’. De studenten ontwerpen de ‘tentjas’ zowel voor daklozen als voor backpackers en spelen zo in op ongelijkheid. Wanneer een bakcpacker een tentjas koopt, wordt er één geschonken aan een dakloze. Ze zouden ook mobiele ateliers voorzien in probleemwijken, waar niet alleen kleermakers aanwezig zijn, maar ook maatschappelijk werkers en psychologen om met de daklozen te communiceren. De daklozen kunnen daar ook zelf hun ‘tentjas’ maken, zodat zij een nuttige dagbesteding hebben.    

Meer informatie
Benieuwd naar het verloop van de textielchallenge en de andere ontwerpen? Neem dan zeker een kijkje op onze website.