Vlaamse modebedrijven sluiten de cirkel

  • 13 juli 2021

Close The Loop is een initiatief van Vlaanderen Circulair en Flanders DC. Het platform stimuleert de mode-industrie om af te stappen van een lineair systeem (take-make-waste) en te kiezen voor een circulair model, met focus op een lange levensduur en het vermijden van afval.

Netwerk voor kennisdeling

De voorbije jaren bouwde het team van Close The Loop een ambassadeursnetwerk op van modebedrijven die onderling kennis delen en met elkaar in dialoog gaan. Acht bedrijven volgden in 2018 een traject, dit voorjaar volgden nog eens 14 andere bedrijven.

Tijdens het traject ontdekken bedrijven hoe de keten in elkaar zit. Ze krijgen circulaire alternatieven aangereikt voor het ontwerp en de productie van kleding en accessoires. Daarmee gaan ze aan de slag om hun businessmodel te verduurzamen. Elk bedrijf formuleert eigen doelstellingen en giet die in een concreet actieplan.  

Ook circulaire start-ups kunnen toetreden tot het netwerk. De kennisdeling tussen die kleine merken en de mature bedrijven zorgt voor een positieve synergie. Ze hebben immers elk hun eigen uitdagingen en specifieke knowhow.

Deze bedrijven doen al mee

De deelnemers van dit jaar vormen een diverse groep: Filou Company (Filou & Friends), Bel&Bo, Clio Goldbrenner, Fashion Ink (Sofie D'Hoore), Blue Stores (LolaLiza), Bellerose, Duror Fashion Group (Terre Bleue, Zilton, Gigue), KOMONO, Maison Adeline / CN Fashion (Wright), Natan, Max & Lola, Van de Velde, The CAN Company (Wellipets) en Wouters & Hendrix.

Ze sluiten zich aan bij de ambassadeurs uit de vorige jaargang: JBC Woody Group, Marylise & Rembo Styling, CKS, Xandres, FFDI, Novavo (atelier Noterman), Eskimo, Komrads, Yuma Labs, La fille d’O, HNST, LN knits, Lies Mertens en Helder Antwerp.

Een greep uit de duurzame acties

  • Aansluiten bij de Fair Wear Foundation om betere werkomstandigheden te garanderen in de fabrieken
  • Tijdloze en seizoensloze collecties ontwerpen
  • Terugnamesystemen opzetten om eigen kleding via hergebruik, upcycling of recycling een tweede leven te geven. Zo geeft de Kringwinkel retours van CKS een tweede leven, eventueel na een klein herstelling.
  • Stoffenleveranciers vragen om duurzame stoffen aan te leveren
  • Klanten informeren over onderhoudstips, nieuwe duurzame kledinglabels en meer opties bieden voor herstelling
  • Lancering van verschillende ‘circular collections’ uit overstock en een grondstoffenbibliotheek

Communicatie naar de klant is belangrijk. Een eerlijke en open dialoog over de duurzame realisaties en plannen zorgt ervoor dat de klant begrijpt waar het merk mee bezig is en waar het voor staat. Ook intern willen de merken meer awareness creëren voor milieumanagement en zetten ze milieu-opleidingen op de planning voor het hoofdbureau en de winkels.

Ook buiten de kleding zelf vallen er milieuwinsten te boeken, door alternatieve verpakkingen aan te bieden of minder verpakkingen te gebruiken. Kledinghangers hergebruiken en kleding in herbruikbare zakken beschermen bespaart bijvoorbeeld veel materiaal.

Ook aan de slag?

Wilt u ook best practices en concrete tips & tricks voor elke schakel in de keten? Zoekt u alternatieve materialen, leveranciers van duurzame stoffen of tips om uw verpakkingen te verduurzamen? U vindt het allemaal gratis op Close The Loop.

Wilt u een duidelijke structuur brengen in uw keten? Vul dan deze planner in.

Agenda

Benieuwd naar de mensen achter de deelnemende bedrijven? Op 25 november brengen we iedereen samen met de Europese beleidsmakers op de Fashion Talks in de Handelsbeurs in Antwerpen. Ook u bent van harte welkom!

Dit najaar lanceert de Europese Commissie bovendien een Europese textielstrategie. Benieuwd wat dat betekent voor uw modebedrijf? Lees er alles over in het magazine van Flanders DC.

Ook Vlaanderen schiet als een trein vooruit. VLAIO, Agoria en andere organisaties werken samen aan een ambitieuze werkagenda om tot een Vlaamse circulaire maakindustrie te komen.

Meer info